söndag 12 februari 2012

Nystart för en bloggande Tony

Efter ett lååångt uppehåll i bloggandet fick jag åter igen suget att börja skriva. Frugan är alltjämt flitig bloggare om trädgård, örter, inredning och allt jag inte begriper särskilt bra. Hon smittade dock av sig så pass att jag kände det var dax för mig igen.

Vi har precis hittat oss en ny lägenhet och har burit kartonger senaste veckorna. Men nu är vi på plats och jag älskar vårt nya krypin. Lägenheten känns öppen och lyxig trotts att den faktiskt är en aning mindre än den förra. Sjukt bra planlösning helt enkelt.

Musiken då?
Jo, det har faktiskt gått riktigt bra i Deptoson Music-studion senaste året. Vi har mycket på gång och har nyligen fått in en låt på den sjönsjungande Linus Ingelsbos senaste platta, eller NEO som han heter som artist. Plattan har fått riktigt bra kritik och jag väntar med spänning på den utländska satsningens resultat. Stor satsning i Tyskland, Polen, Indien, Japan och Kina så vitt jag hört.
Än mer spännande är en nysatsning från samma förlag som NEO ligger på ( Hit Works ). Sister Love är en trio som kommer med en platta i vår som jag och mina medarbetare på Deptoson Music är högst inblandad i. Både som producenter och låtskrivare. Satsningen ligger framförallt på den Brittiska marknaden. Vi pratar om melodiös dansgolvsmusik här...

Samtidigt försöker vi hitta in på den Asiatiska marknaden, främst Japan. Den har sitt eget liv och formatet på musiken är ofta ganska olikt vad vi är vana i Europa. En tuff utmaning! Men har man fått in en fot i Japan kan man vara glad som låtskrivare. Japanerna är smått galna och sjukt många. Dom köper skivor också.......

Och nu lite för ljudnördarna!

Om någon av er som läser är nördig nog att veta vad sequenserplug-ins är kan jag bara säga att en ny kärlek har uppstått. Är du tillräckligt ljudnörd som jag känner du naturligtvis redan till det här. Waves H-EQ och Kramer Master Tape. Värda hela sin peng utan att ens tveka en bråkdel av en sekund. EQ:n med emulationer av både vintage och modern UK och USA. Ska vi gissa att det handlar om NEVE och SSL ;) Inte att förglömma de två digitala lägena som är suveräna att skära med. Men det bästa av allt är den inbyggda grafiska analyzer'n. Du ser exakt vad du håller på med på plats i pluggen. Helt obetalbart och efterlängtat. Är du seriös, köp!


Den andra kärleken heter alltså Kramer Master Tape. En rullbandsemulation som blåser mig av stolen. Jag smäller på den på mina trum, bas och parallellkompressionsbussar. Och vipps så har vi det där feta ihoplimmade soundet som vi med ont om vintageburkar och feta outboards saknar. Är du seriös, köp!
Jag är ju dessutom rätt nöjd om pluggarna är snygga. Kramer Master Tape är ju löjligt mycket ögongodis i skruvadet.


Och apropå ögongodis och kärlek så får jag väl också nämna min underbara fru som backar upp mig när det skruvas som mest i musikverkstan. Det är mer värt än vilken plugg som helst ;)

Ja, så här nördigt kan det bli i min blogg. Men visst kommer jag att berätta om livet utanför studiovärlden också. Men inte idag........

2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka till bloggvärlden, gubben! Men inte behöver du gå i trasiga skor längre, jag kastade dina sista trasiga par igår ;) Puss puss :) /Frun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Metafor gumman, metafor...
      En sann konstnär har alltid trasiga skor.

      Radera