måndag 13 februari 2012

Ett hus med SSL Duality lite här och där!

Jag är en sann beundrare av Anders Bagge. Egentligen inte främst för hans låtskrivande, även om jag har mer än full respekt för det han gör. Nej, jag tänker i detta fall på han som nallebjörn till människa, hans humor och sköna livsinställning. Nu har jag aldrig haft förmånen att träffa Baggen än, men det får jag säkert göra i något sammanhang framöver. Men utifrån det jag fått se på TV, läst i blogg och annat skvaller på nätet, känns det som vi har många gemensamma nämnare. Till skillnad från hans vapendragare Andreas Carlsson, eller Nadir ”RedOne” Khayat, som jag inte kan identifiera mig med alls med.
Bagge gör något med livet som jag önskar kunna göra i framtiden. Bo i ett hus lite avsides med allt man behöver för att skriva, producera och mixa en superhit. Ta en liten tur på gården med sina Puma träningsbyxor, som används till allt utom träning. Ta sig ann musikaliska utmaningar som man själv går igång på och sluta svara i telefon när man är för trött på folk. Jepp, sounds like me....
Jag har ett favoritklipp med Baggen som gjordes under "Made In Sweden" serien som gick för nått år sen. Han visar sitt nya hus, och när dom kommer in i vardagsrummet står en (så vitt jag kan se) 64 kanalers SSL Mixer som han inte ens använder.....

Grrr.... Jag kan väl inte påstå att det är orättvist, han har jobbat hårt, kanske haft lite flyt här och där och jobbade in sig på marknaden när CD-skivor sålde som smör. Men det är ingen slump att han lyckats så bra som han gjort. Talang, flit och tålamod måste finnas om man ska lyckas. Allt det kan jag skriva under på att jag har. Talangen får väl andra bedöma, men flit och tålamod har jag överflöd av.

Som jag skrev i går har jag och frugan skaffat oss ett nytt krypin. Inget Baggehus, men ack så trivsamt. Dessvärre hittar jag inget utrymme för min (eller faktiskt lånade) Soundtracs Mixer här, till skillnad från Bagge då som kan ha en 64 kanalare ståendes i ett hörn och damma. Jag antar att det ändå varit ganska lyxigt att ha en 32 kanals mixer till en hemmastudio i en lägenhet. Deptoson Music har ju trots allt en trevlig och fullt utrustad studio för storjobb.
Men en dag ska jag kontra med att ha en SSL Duality 96 Console ståendes på altanen ;)
Inte bara jag saknar Soundtracs-bordet. Vår ena katt Kitty har letat som besatt efter bordet. Hennes absoluta favoritplats i förra lägenheten var bakom mixerbordet. Där låg hon och snusade med huvudet på en hårddisk. Det är min kisse det! Det hände dock ibland att en mindre välkommen situation uppstod. Då såg det ut på det här viset.........
Kissar är allt för håriga för att mixa, punkt slut!

Som ni märker har jag tid att både skapa en ny blogg och skriva i den. Det betyder att det går lite trögare på musikskrivarsidan. Att flytta kartonger och musikalisk inspiration går inte hand i hand. Å andra sidan brukar det bli bra musik efter vila. Jag har lite planer på att sätta igång ett projekt jag pratat om sen -96. Tony goes Synth-Pop. Förmodligen inte särskilt kommersiellt gångbart. Bara för egen njutning och experimentlustas  skull. Vi får se hur det går, häng med så får ni se. Eller helst höra då så klart ;)

4 kommentarer:

  1. Stackars kissen, hon är ju vilsen utan mixerbordet!

    Är det "Tony goes Synth-Pop" du sitter och skruvar med nu? :)

    SvaraRadera
  2. Men nog finns det väl någon plats där det är tillräckligt varmt och dammigt som hon kan ligga och njuta på förutom på det stora mixerbordet.....??? /Svärmor

    SvaraRadera
  3. Hej vännen,

    Tack för fina ord, det är mitt Euphonix bord som står i V-rummet :-))

    Mvh,

    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du Anders, man skulle inte kunna få låna den där..... Till!

      Radera