söndag 26 februari 2012

När man en gång vaknat är det lika bra att kliva upp....

.....men det tyckte inte katten, som tog sig en lur till.


I helgen har jag jobbat i en liten annan del av branschen, och kanske den viktigaste biten för att musik och nöjesbranschen ska leva. Ljud - Ljus och Scenbygge. Emellanåt så kliver jag in och 'humpar' på en del spelningar som görs här i övre Norrland. Ofta när det kommer lite större artister får små tomtenissar som jag komma och släpa på högtalare, tross, ljuskannor och en och annan scengolvsskiva. Det är många timmars jobb innan en artist kan bränna av en konsert och ta emot jubel.

I helgen har det varit två gig. Ett i Piteå som har varit årligen återkommande kallat The Great Gig. Ett gäng supermusiker som gör cover-konceptkonserter av storheter som Pink Floyd, David Bowie och i år Bruce Sringsteen.
I Luleå byggdes en något större scen för humorparet Fredrik Lindström och Henrik Shyffert. Ljust och Fräscht
Vansinnigt rolig show! Löjligt mycket ljud, ljus och scen för två killar som sitter och pratar i varsin soffa. Men fan va grym show.
Problemet med att jobba superfysiskt 25-30 tim en helg när normalt sett hänger över en mixer eller klaver är uppenbar. Musklerna är inte glada dagarna efter, träningsverk delux.
Men det är både roligt och värt det. Annars skulle jag inte fortsätta göra det.

På skaparsidan har det gått lite trögare. Eller jag har faktiskt inte ens försökt. Jag behöver vila helt enkelt. Det kommer ingen bra musik ur en urvattnad trött gammal februarimupp. Nä, då är det bättre att vänta tills inspiration och livsgnista jagar igång flödet igen. Ingenting har någonsin klarat denna uppgift bättre än denna strandremsa....

 Ao Prao på ön Koh Samet strax sydöst om Pite. Så här års brukar bilderna åka fram och längtan växa. Jag ska tillbaka så snart jag har skramlat i hop till två biljetter.
Sånna här bilder är ju egentligen helt värdelösa att visa för alla som inte var med. Det ser bara ut som ännu en semesterbild med vatten och sand. Men för mig är det ännu en av anledningarna till att leva och fortsätta jobba. Kanske kan man bättre förstå bilden här bredvid. Nyvaken knaprandes på drakfrukt och melon. Så såg jag inte ut i morse......
Det är helt enkelt så att jag är ännu en av dom där som blivit biten av Thailand. Vad är det med Svenskar och Thailand egentligen?? Jorden är full av varma länder, men vi älskar helt enkelt Thailand?!

Till något helt annat har jag kollat lite statistik och siffror i dag. Vår senaste låt "Let Go" på NEO-plattan är just nu är den mest sålda NEO-låten på iTunes, mest lyssnad på WIMP, och femte mest lyssnad på Spotify. Spännande och roligt tycker jag!

http://open.spotify.com/track/13KLrtsRyCz5rCgansM9Ak
http://wimpmusic.se/track/11865407
http://itunes.apple.com/se/album/let-go/id492707100?i=492707146
 
Slutligen så känner jag mig hoppfull till att svenska befolkningen inte tappat hela den musikaliska delen av hjärnan. Efter förra veckans Ranelid blev jag stum, och jag tänker inte ens kommentera det. Det är ett hån mot oss som jobbar natt och dag för att få plats med nån låt på nått album. Men tack Lisa Miskovsky som gör en mycket välskriven låt med den ära. Efter några sekunder kände jag mig trygg och visste att det var en hit jag skulle få höra. Så gör man musik! 
Sen kan jag inte förneka att årets Loreen är en utomordentlig hit. Kommer nog slåss om en första plats med Danny-ponken, som inte imponerar särskilt på mig. En ball Sci-Fi dräkt och koreografi kommer aldrig kompensera en falsksjungande röst hos mig. Punkt Slut. 
Spotify: Lisa Miskovsky – Why Start A Fire
 Grymt toalettrep!


1 kommentar:

  1. Katten och luren är en rolig bild :)
    Jag tänkte att du ska få en bloggutmaning av mej senare idag, jag måste bara publicera den själv först. Så nu måste du leta fram fler bilder på dej som symboliserar dej som person (det är en av uppgifterna)! Nu ska jag gå på Shell och köpa nässpray!! Vi ses väl när du vaknar :) puss!

    SvaraRadera