torsdag 20 september 2012

Digital analog värme

Ja, då var det dax för lite ljudnörderi i bloggen igen.

Senare år i plug-in världen för inspelning/mix-program, handlar det väldigt mycket om att återskapa så kallad "analog värme" i den annars så kalla och sterila digitala miljö producenter  jobbar i dag.
Jag har själv varit lite tveksam över hurvida resulatet faktiskt är speciellt hörbart under åren dessa plug-ins utvecklats. Och jag tycker själv att det varit ganska subtilt, även om det känts bra att använda pluggar som klonat gamla legendariska kompressorer och eq. Men tekniken har blivit allt bättre och framför allt mer omfattande i alla steg av en mixsituation. I dag ser jag till att hela kedjan av en mixkanal ser ut som i en gammal analog studio. Om man gör det för alla kanaler i en mix så måste jag påstå att skillnaden är natt och dag. Det riktigt avgörande steget för analogt sound dök upp i våras enligt mig. Nämligen tre emulationer (kloner) av några  av de populäraste mixerbord som används i modern historia. Jag har skaffat mig Waves mästerliga version som emulerar borden,
1. SSL 4000G
En sjukt populär console tillsammans med sin föregångare SSL 4000E.  SSL soundet är synonymt med "The US sound". Ett ganska färgat sound. Enligt mig lite fläskigare botten och en liten aning hängmatta i EQn vid rak signal.
Kan höras på oändligt många moderna Pop, RnB, Hip Hop etc album. 2005 tyckte Peter Gabriel att han ville göra något vettigt med sin förmögenhet och köpte 50% andelar av SSL.
Två Svenska berömdheter som föredrar SSL är Björn och Bennys hustekniker Bernard Löhr, Niklas Flyckt (Robyn, Britney Spears, Lisa Nilsson och massa fler.) som kör på samma bord som Anders Bagge.

2. EMI 12345 Mk 4
Finns bara i två exemplar. Dock använd till riktigt legendariska inspelningar då den var installerad i Abbey Road studion. Pink Floyd - Dark Side Of The Moon, Beatles - Abbey Road. Men också modernare The Cure, U2, Dido, Manic Street Preatchers mf.
Av förklarliga anledningar har jag aldrig stött på ett bord öga mot öga. Men Plug-in emuleringen låter rikligt färgad och ger en extra knuff i mellanregistret i mina öron.
Och för en ljudnörd som mig är det ju bland det vackraste man kan se....



3. Neve 5116
Neve consoler är synonymt med det s.k. British sound, även  Känt för sin transparanta, rena signal. Eller ofärgad kanske är ett rättare ord. Standard i de flesta brittproduktioner, men används naturligtvis världen över. Exempel på musik inspelat på Nevebord är oändlig liksom SSL. Men för att nämna någon som är inspelad på just detta bord: Bryan Adams, Pet Shop Boys, Sugababes, Goldfrapp, Air.
Också en vacker mixer att mysa med i en nedsläck källare ;)

Jag kan inget annat säga än att det verkligen levererar soundet från det bord som applieras på spåren.
Plötsligt har vi producenter med mindre budget tre åtråvärda consoler under våra fingertoppar för en ca 0.1% av priset. Det kan naturligtvis aldrig bli det samma som att jobba med en riktig console. Men sound-mässigt blir det så nära man någonsin kan komma.
En typisk kanal i Deptosons virtuella studio, t.ex en synth-bas, skulle se ut ungefär så här. (Och vi tar det med bilder, jag gillar ju att bilda ;)

1. SSL Console Strip                                                      2. Tube-Tech Compressor CL 1B













3. SSL E-Channel                                                               4. H-EQ: För linjärt skärande vid behov 













Sen går kanalen vidare till tre bussar parallelt:
Buss A. Bas-Summering, hit skickas alla bas-ljud.

1. SSL Console Buss                                           2. SSL G-Master Compressor
                                                                                Minimalt komprimerande ca: 0,5 db

Buss B. Parallel Kompressor 1 (Transient/Attack) hit skickas alla bas-ljud, Kick & Virvel. 

1. Vally People Dyna-mite Compressor                                             2. Summit Audio EQF-100




                                                                                                              Buss C. Parallel Kompressor 2 (Fyllighet/Tight) hit skickas bas-ljud & alla trummor.

1. R-Compressor                                                                                  2. Summit Audio EQF-100












Alla bussar går till sist till en Pre Master Buss som är slutstation för alla spår innan mastring.
Här sätter jag en Tape Simulator för att kräma ur den sista analoga värmen ur alla digitala nollor.

Och visst funkar det. Gör man det på en kanal kan det kvitta. Gör man det på alla kanaler låter det gammal hederlig inspelningsmiljö.

Ni som hängt med ända hit ner är förmodligen nördar själva och håller med, eller kanske inte tycker att det var bättre förr. Alternativt är du bara lojal nog att läsa bara för att det är jag.

Dagens låt är den enormt underskattade sångerskan Nadia Ali som dominerar i House-världen. Här en dänga Progressive House med lite trance feeling. Lite gamalt mys att åka med i lurarna.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar