söndag 1 april 2012

Ta genvägen till en färdig hit!?

Musikbranschen har förändrats ganska radikalt under de senaste tio åren. Jag vet inte hur det är för artisterna, men för oss som skriver musik är rutinerna en helt ny värld. Teknologin har tagit oss till ett helt nytt universum, Cyberspace! Där bor musikskapare i dag, bland ettor och nollor som skapar magi i en liten låda. Har du en hyfsad dator och ett mindre bra samvete kan du ladda ner program, syntar och effekter för hundratusen spänn och göra en platta i köket, utan studio, musiker och tekniker som kostar..........
Naturligtvis bör du ha en del förkunskaper om det ena och det andra om man ska i land med ett sånt projekt. Men rent tekniskt är det möjligt. (Det är märkligt så legala vi fortfarande är i detta land! Förmodligen för att ingen känner någon som har åkt dit.)
Det jag egentligen tänkte komma till är följande. Modern radiomusik, dansgolvsmusik och hotellbarsmusik är till mesta delar gjorda med synthar. Då kommer min undran.

Genuint kunnande i Hur en synt och andra musikmackapärer egentligen fungerar är förvånansvärt liten bland den pirattankande yngre generation som skapar. Och det märkliga är att du faktiskt inte längre behöver kunna särskilt mycket om en Roland 909 trummaskin, eller ens veta att den finns för att få ett skönt punchigt, clubbigt sound med just en 909. Jag tillhör kategorin av människa som växte upp under tiden då så kallade Work Stations var  på modet. En låda med tangenter och en massa ljud i. Ett och annat färdigt trumkomp osv. Jag gick i tron om att detta var vad en synth verkligen är. Ett antal ljud huggna i sten orubbliga för förändring. Med tiden har väll verkligheten kommit i kapp mig, och jag har en rätt god uppfattning om hur synthar och ljudmackapärer funkar i dag. Trots detta har jag i åratals gjort som så många andra musikpulare. Tryckt på knappen med dom färdiga ljuden! Kanske spelar det i slutänden inte någon roll om jag använder ett ljud som jag gjort själv baserad på goda kuskaper om syntetiskt ljudskapande, eller om jag tryckte på "knappen med ljudet ristat i sten" om låten hamnar på en skiva eller liras i radio. Men det finns en slags stolthet i det där, och därutöver så är kunskap makt. Det gäller ju nämligen att hänga med i svängarna när det gäller modern dansant pop, (som vi nästan uteslutande jobbar med nu på Deptoson). Om t.ex. Max Martin har sagt att det är ball med en "sawtooth" filtrerad genom en trattgrammofon, så måste resten av musikvärlden haka på i olika variationer. Har man då kunskapen att på fem sekunder höra att "...aah, en sawtooth genom trattgrammofon. Spännande! " Ja då har man onekligen ett försprång.

Jag bor i ett slags gränsland här. Jag älskar nämligen att sitta och pilla med synthar och skapa egna ljud, och hoppas på att själv skapa ett mode med en sawtooth genom en trattgrammofon. Men jag har inte tillräckligt goda kunskaper att göra det fort nog. Det är dödande för kreativiteten att fastna i detaljskruvande, som ingen för övrigt hör när alla andra instrument, körer och lead vocals kommit till.
Och det är just det som är till mitt stora försvar nu när jag bestämt mig för att köpa synthen Nexus 2.
 Nexus 2 är i princip en ljudbank med ganska små möjligheter att förändra ljuden. En låda med ljud huggna i sten, precis som när jag växte upp............. ;)

2 kommentarer:

  1. Köpt Nexus2? Om ja, hur fungerar den? Jag är väldigt sugen på att köpa själv. Är nybörjare i denna bransch. Behöver jag något annat än en dator att koppla in den i? /JacobJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nexus 2 är en så kallad VST-Synt och används i musikprogram som t.ex Logic, Cubase, Pro Tools m.f.
      Inget man kan spela på utan musikprogram helt enkelt.
      Nexus är en riktigt bra synt för modern pop/dans-musik, men som jag skrivit i mitt blogginlägg, inte så flexibel.
      Börja med att bekanta dig med ett musikprogram. Det finns ofta hyfsat bra syntar med i programmet. Sen kanske Nexus är just din grej!
      Kör hårt, inget att förlora ;)
      / Tony

      Radera