onsdag 25 april 2012

Rätt produktion - Hela grejen

Det finns vissa gubbar som jag återkommer till gång på gång. Både här på bloggen och i mitt vardagsliv. Dom som känner mig väl vet att jag har Karl Martin Sandberg, även kallad Max Martin satt på piedestal. Det behöver ingen större förklaring. Jag skulle kunna skriva en bok om hur Denniz Pop och Max Martin påverkat mig som producent och låtskrivare, men den kan jag skriva när det är dax för pension. Ett ledord kan vara kagge eller kick. Det må finnas DJ:s som skruvar sina kaggar till perfektion för att dunka snyggt på ett dansgolv. Men Herr Sandberg spöar skiten ur dom med hästlängder. För när han har skruvat klart kan du dansa arslet av dig med dunket från en gammal TV. Det är riktmärket för mig innan jag ens funderar på vilket ackord låten ska börja med. En andra källa till ständig energi är vår allas ABBA-gubbar. Naturligtvis Björn och Benny, men på senare tid mer osynlige Michael B. Tretow. Michael var ju den som faktiskt skapade det berömda ABBA soundet. Det som står mig väldigt klart när jag och dom andra Deptoson-gubbarna producerar musik är att vilken medelgod låt som helst kan platsa på topplistor världen över med rätt produktion.
Och att en produktion kan förändra en hel värld. Det är exakt vad jag tycker att dessa män lyckats och lyckas så grymt bra med.
Mitt favoritexempel just nu på hur en produktion kan ändra en låt fullständigt är förvisso inte Max eller Tretow. Men väldigt talande och pedagogiskt tycker jag.
Ke$ha's "Animal".
Orginalversionen låter så här, och lämnar mig ganska oberörd.
Sen dyker då en remix upp med en så sjukt bra produktion att jag får ståpäls genom skoterkängorna och känslan av att lämna planeten för en stund. Well, kanske är det bara jag. Men det räcker ;)

Min uppgift som producent och låtskrivare är att få så många som möjligt att få ståpäls genom kängorna. Jag tror att vi är på god väg dit här på Deptoson Music.  Vi kanske inte har samma internationella marknad som Denniz Pop, Max Martin, Andreas karlsson och gänget hade i Cheiron studion. Men jag kan lova att stämningen och målen är det samma. Och det är bara en tidsfråga innan Max har för lång lunchrast, då kniper vi kunderna ;)

/ Tony




1 kommentar:

  1. och glöm inte vem som bjöd på palten....:-)

    SvaraRadera